MATH 280 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Olasılık ve İstatistiğe Giriş
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
MATH 280
Güz
2
2
3
6

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Seviyesi
-
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(lar)ı
Dersin Amacı Olasılık ve İstatistiğn temel kavramlarını öğrenerek işletme ve ekonomi gibi çeşitli alanlarda uygulamalarını yapabilmektir. Bu ders verilerin olduğu ve veri analizi gerektiren tüm alanlarda kullanılan temel istatistiksel yöntemleri içermektedir. Özellikle veri analizi ve sonuçlarının yorumlanması gereken alanlarda uzmanlaşmak isteyen öğrenciler için temel istatistik yöntemleri ve uygulamaları sunulmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Verileri tanımlayabilir, kategorik ve sayısal veriler için grafikleri oluşturabiilir ve tanımlayıcı ilişkileri özetleyebilir.
  • Merkezi eğilim ve değişkenliğin ölçülerini anlayıp değişkenler arasındaki ilişkileri inceleyebilir.
  • Ana kütle varyasının bilindiği ve bilinmediği durumlarda normal dağılımlı tek ve iki ana kütlenin ortalaması için güven aralığı hesaplayabilir ve hipotez testlerini uygulayabilir.
  • İkili regresyon analizi yapabilir.
  • Binom dağılımına yakınsamada bazı özel olasılık dağılımlarını ve normal yaklaşımlarını kullanabilir.
  • Rastgele değişkenlerin lineer birleşimlerini kullanabilir ve uygulayabilir.
Tanımı Olasılık, Olasılık dağılımları, Ayrık ve sürekli rastgele değişkenler, Örnekleme dağılımları, Tek ve iki ana kütle için güven aralığı tahminleri, Tek ve iki ana kütle için hipotez testleri, Basit doğrusal regresyon analizi

 



Ders Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 İstatistik nedir ? Excel uygulamaları Statistical Techniques in Business & Economics (Student edition) by D. Lind, W. Marchal, S. Wathen, 17/e, McGraw-Hill: Chapter 1 (Pages: 1-17)
2 Veri Tanımlaması: Frekans tabloları, Frekans dağılımları, ve Grafiksel sunum, Excel uygulamaları Statistical Techniques in Business & Economics (Student edition) by D. Lind, W. Marchal, S. Wathen, 17/e, McGraw-Hill: Chapter 2 (Pages: 18-49)
3 Veri Tanımlaması: Sayısal ölçümler, Excel uygulamaları Statistical Techniques in Business & Economics (Student edition) by D. Lind, W. Marchal, S. Wathen, 17/e, McGraw-Hill: Chapter 3 (Pages: 51-92)
4 Veri Tanımlaması: Veri görüntüleme ve veri keşfi, Excel uygulamaları Statistical Techniques in Business & Economics (Student edition) by D. Lind, W. Marchal, S. Wathen, 17/e, McGraw-Hill: Chapter 4 (Pages: 94-130)
5 Olasılık kuramı, Excel uygulamaları Statistical Techniques in Business & Economics (Student edition) by D. Lind, W. Marchal, S. Wathen, 17/e, McGraw-Hill: Chapter 5 (Pages: 132-173)
6 Ayrık olasılık dağılımları, Excel uygulamaları Statistical Techniques in Business & Economics (Student edition) by D. Lind, W. Marchal, S. Wathen, 17/e, McGraw-Hill: Chapter 6 (Pages: 175-208)
7 Dönemin gözden geçirilmesi
8 Sürekli olasılık dağılımları, Excel uygulamaları Statistical Techniques in Business & Economics (Student edition) by D. Lind, W. Marchal, S. Wathen, 17/e, McGraw-Hill: Chapter 7 (Pages: 209-248)
9 Örnekleme yöntemleri, merkezi limit teoremi, Excel uygulamaları Statistical Techniques in Business & Economics (Student edition) by D. Lind, W. Marchal, S. Wathen, 17/e, McGraw-Hill: Chapter 8 (Pages: 250-281)
10 Güven aralığı, tahmini aralık, Excel uygulamaları Statistical Techniques in Business & Economics (Student edition) by D. Lind, W. Marchal, S. Wathen, 17/e, McGraw-Hill: Chapter 9 (Pages: 282-317)
11 Tek örneklem testlerinin hipotezi, Excel uygulamaları Statistical Techniques in Business & Economics (Student edition) by D. Lind, W. Marchal, S. Wathen, 17/e, McGraw-Hill: Chapter 10 (Pages: 318-352)
12 İki örnekli testlerin hipotezi, Excel uygulamaları Statistical Techniques in Business & Economics (Student edition) by D. Lind, W. Marchal, S. Wathen, 17/e, McGraw-Hill: Chapter 11 (Pages: 353-385)
13 Varyans analizi, Excel uygulamaları Statistical Techniques in Business & Economics (Student edition) by D. Lind, W. Marchal, S. Wathen, 17/e, McGraw-Hill: Chapter 12 (Pages: 386-434)
14 Dönemin gözden geçirilmesi
15 Dönemin gözden geçirilmesi  
16 Dönemin gözden geçirilmesi  

 

Dersin Kitabı

Statistical Techniques in Business & Economics (Student edition) by D. Lind, W. Marchal, S. Wathen, 17/e, McGraw-Hill.

Diğer Kaynaklar

Statistics and Business Economics by P. Newbold W. L. Carlson, B. Thorne; 8/e, Prentice Hall . Chapters 6,7,8,9,10,11,12.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
5
25
Ödev
2
5
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınav / Sözlü Sınav
1
30
Final Sınavı / Sözlü Sınav
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
8
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
4
64
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
5
3
Ödev
2
3
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
1
20
Final / Sözlü Sınav
1
30
    Toplam
135

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Güncel iktisadi sorunları çözmeye yönelik katkıda bulunmak için, farklı iktisat kuramlarının önermelerini uygulamalı bir konuda sınamaya yarayacak nicel ve nitel iktisadi yöntemlerin bilgisine sahip olmak.
2 Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi ve problem çözme yeteneğini gazete, dergi yazısı, oturum, panel gibi ortamlarda ve bunların sanal (internet) denklerinde paylaşabilecek yazma, yazılım kullanma ve sunum yapabilme tecrübesine sahip olmak.
3 Konusuyla ilgili akademik, mesleki, bölgesel, ve global ağların içinde yer almak, bu ağları etkin olarak kullanabilme yetisine sahip olmak.
4 Bulunduğu toplumun ihtiyaçları konusunda yeterli sosyal sorumluluk ve bilince sahip olmak ve gerektiğinde sosyal dinamikleri etkileyebilecek/yönlendirebilecek aktiviteleri organize edebilecek/destekleyebilecek tecrübeye ve yetiye sahip olmak.
5 Eğitim sürecinde edindiği bilgileri iş yaşamı ve kendi yaşamında edindiği bilgilerle beraber değerlendirerek, kendisine gerekli olan bilgilerin bir sentezini yapabilmek.
6 Elde edeceği eleştirel ve analitik düşünme yeteneği sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirlemek ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilmek.
7 Ekonomik aktör ve ilişkilerin yerel, ülke ve küresel düzeyde tanımlanması, bunlar hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için yeterli kuramsal ve pratik bilgi birikimine sahip olmak.
8 Ekonominin bir sosyal bilim olduğunu unutmayarak toplumsal dinamikleri iktisadi süreçlere hem bir girdi hem de sonuç olarak eklemleme becerisine sahip olmak ve bu alanda yapılan kuramsal yeniliklere açık olmak.
9 Üniversitede edindiği birikimi bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilmek ve toplumun farklı katmanlarına iletebilmek.
10 Bir yabancı dili kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
11 Ekonomi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak.
12 Üniversite sonrası mesleki ve kişisel gelişiminin devamında yardımcı olacak ikinci bir yabancı dile hakim olmak.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest