GEHU 302 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Popüler Kültür
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GEHU 302
Güz/Bahar
3
0
3
6

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(lar)ı -
Dersin Amacı Dersin amacı öğrencilerin popüler kültür ve popüler kültürün toplum üzerindeki rolü hakkında eleştirel düşünmelerini sağlamaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Popüler kültür ürünlerinin eleştirel okumasını yapabileceklerdir
  • Popüler kültürü tarihsel bir olgu olarak algılamaya başlayacaklardır
  • Popüler kültürün diğer kültür ve güç ilişkileri ile olan bağlantıları üzerine yorum yapabilecekledir
  • Popüler kültürü özelde metinler üzerinden ve genel olarak tartışabilecek ve eleştirebileceklerdir
  • Popüler kültür analizi üzerine çeşitli yaklaşımları tartışabilecek ve eleştirebileceklerdir
Tanımı Bu ders popüler kültürü ve hayatımızdaki rolünü analiz etmeyi ve tartışmayı içermektedir. Popüler kültüre dair ana teorileri (major theories) ve güncel tartışmaları farklı örneklerle ilişkilendireceğiz. Ayrıca Türkiye’de üretilen popüler kültüre yakından bakarak onu daha geniş bağlamda değerlendireceğiz. Ders, ders anlatımı, gösterim ve tartışmalardan oluşacak ve güncel film, televizyon, reklam ve yeni medya örnekleri ile etkileşime geçeceğiz.

 



Ders Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş
2 Konu: Popüler kültür nedir? Popüler kültür ve “yüksek” kültür ayrımı neden problemlidir? J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm 1, S. 1-17. Stuart Hall, “Notes on Deconstructing the “Popular”” içinde R. Guiz and O. Z. Cruz, Popular Culture: A Reader, London, California, New Delhi: Sage Publications. S. 64-71.
3 Kültür ve “yığınlar” R. Williams, “Culture and Masses”, içinde R. Guiz and O. Z. Cruz, Popular Culture: A Reader, London, California, New Delhi: Sage Publications. S. 25-32. D. Macdonald, içinde R. Guiz and O. Z. Cruz, Popular Culture: A Reader, London, California, New Delhi: Sage Publications. “A Theory of Mass Culture, S. 39-46.
4 Culturalism: Hoggart, Williams, Thompson, Hall ve Whannel. Örnek: Opera ve klasik müziğin reklamlarda kullanımı J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm 3, S. 38-60.
5 Marksizm’ler: Frankfurt Okulu, Althusser, Gramsci, post-Marksizm ve kültürel çalışmalar Gösterim: Pop müzik videoları J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm 4, S.61-94.
6 Yapısalcılık ve Post-yapısalcılık Gösterim: Kurtlarla Dans-Dances with Wolves (1990) J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm 6, S. 116-139.
7 Ara sınav
8 Toplumsal Cinsiyet ve Cinsellik Örnek: Bitch Dergisi: Popüler Kültüre Feminist bir Cevap J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm 8, S. 152-186.
9 Postmodernizm: Postmodern teoriler. Sanat ve popüler kültür. Örnek: Banksy’nin çalışmaları J. Storey, Cultural Theory and Popular Culture, London and New York: Routledge, 2018. Bölüm10, S.204-236. W. Ellsworth-Jones, Banksy: The Man Behind the Wall, Aurum Press Ltd, 2012
10 Sosyal medya ve sosyal değişim Gösterim: Belgesel “Fault Lines - History of an occupation”, Al Jazeera, 2012. J. S. Juris, "Reflections on #Occupy Everywhere: Social media, public space, and emerging logics of aggregation", American Ethnologist, Volume 39 Number 2 May 2012. J. Burgess and J. Green, YouTube: Online Video and Participatory Culture, Cambridge: Polity, 2009. Bölüm 3: “YouTube’s Popular Culture”
11 Türkiye’de Popüler Kültür 1: Arabesk, müzik ve ötesi Gösterim: Belgesel: Crossing the Bridge: The Sound of Istanbul, Director: Fatih Akın Meral Özbek: “Arabesk Culture: A Case of Modernization and Popular Identity” in Rethinking Modernity and National Identity in Turkey, ed. Sibel Bozdoğan and Reşat Kasaba, 1997.
12 Türkiye’de Popüler Kültür 2: İslamcı Bakış Açıları Gösterim: Huzur Sokağı, ATV, 2012-2015. A. Saktanber, "We pray like you have fun": New Islamic Youth in Turkey between Intellectualism and Popular Culture", İçinde, Fragments of Culture, D. Kandiyoti and A. Saktanber (eds). London,New York: I.B. Tauris, 2002. S. 254-276. M. Stokes, “New Islamist popular culture in Turkey”, İçinde Music, Culture and Identity in the Muslim World: Performance, Politics and Piety, ed. K. Salhi. London: Routledge, 2013. Bölüm 1.
13 Final sınavına hazırlık ve tartışma
14 Sonuç ve Değerlendirme
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Dönemin gözden geçirilmesi

 

Dersin Kitabı
Diğer Kaynaklar

Derste yararlanılacak olan diğer kaynaklar yukarıda listelenmiştir. 

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
1
20
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınav / Sözlü Sınav
1
30
Final Sınavı / Sözlü Sınav
1
50
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
2
50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
50
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
2
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
1
30
Final / Sözlü Sınav
1
40
    Toplam
150

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Güncel iktisadi sorunları çözmeye yönelik katkıda bulunmak için, farklı iktisat kuramlarının önermelerini uygulamalı bir konuda sınamaya yarayacak nicel ve nitel iktisadi yöntemlerin bilgisine sahip olmak.
2 Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi ve problem çözme yeteneğini gazete, dergi yazısı, oturum, panel gibi ortamlarda ve bunların sanal (internet) denklerinde paylaşabilecek yazma, yazılım kullanma ve sunum yapabilme tecrübesine sahip olmak.
3 Konusuyla ilgili akademik, mesleki, bölgesel, ve global ağların içinde yer almak, bu ağları etkin olarak kullanabilme yetisine sahip olmak.
4 Bulunduğu toplumun ihtiyaçları konusunda yeterli sosyal sorumluluk ve bilince sahip olmak ve gerektiğinde sosyal dinamikleri etkileyebilecek/yönlendirebilecek aktiviteleri organize edebilecek/destekleyebilecek tecrübeye ve yetiye sahip olmak.
5 Eğitim sürecinde edindiği bilgileri iş yaşamı ve kendi yaşamında edindiği bilgilerle beraber değerlendirerek, kendisine gerekli olan bilgilerin bir sentezini yapabilmek.
6 Elde edeceği eleştirel ve analitik düşünme yeteneği sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirlemek ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilmek.
7 Ekonomik aktör ve ilişkilerin yerel, ülke ve küresel düzeyde tanımlanması, bunlar hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için yeterli kuramsal ve pratik bilgi birikimine sahip olmak.
8 Ekonominin bir sosyal bilim olduğunu unutmayarak toplumsal dinamikleri iktisadi süreçlere hem bir girdi hem de sonuç olarak eklemleme becerisine sahip olmak ve bu alanda yapılan kuramsal yeniliklere açık olmak.
9 Üniversitede edindiği birikimi bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilmek ve toplumun farklı katmanlarına iletebilmek.
10 Bir yabancı dili kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
11 Ekonomi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak.
12 Üniversite sonrası mesleki ve kişisel gelişiminin devamında yardımcı olacak ikinci bir yabancı dile hakim olmak.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest