GEET 312 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Kadın Hakları Hareketinin Tarihi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GEET 312
Güz/Bahar
3
0
3
6

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(lar)ı -
Dersin Amacı Bu ders kadın hakları hareketinin tarihini inceler ve 20. ve 21. yüzyıllarda kadınların hakları mücadelesini analiz eder. Kadın hakları hareketinin nasıl başladığı, evrimleştiği ve farklı kadın grupları arasındaki bölündüğünü anlamak için tarihsel bir analiz kullanılacaktır. Türkiye'de kadın hakları hareketinin tarihi üzerine özel bir vurgu yapılacaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Feminizmin birinci, ikinci ve üçüncü dalgalarını karşılaştırabilecektir
  • Feminizmin farklı dalgalarını tanımlayan önemli olayları ve düşünürleri tanımlayabilecektir.
  • Toplumsal cinsiyet ve devlet arasındaki ilişkiyi analiz edebilecektir
  • Kadın hakları hareketlerinin ABD, Birleşik Krallık ve Türkiye gibi farklı ülkelerdeki hallerini karşılaştırabilecektir
  • Halen kadın hakları hareketi içindeki tartışma konularını belirleyecektir
  • Türkiye'de kadın hakları hareketinin tarihini analiz edebilecektir
Tanımı Bu ders, 20. ve 21. yüzyılın kadın hakları hareketlerini farklı feminizm dalgalarını karşılaştırarak anlatmayı amaçlamaktadır. Birleşmiş Milletler başta olmak üzere uluslararası örgütlerin katkısı daha ayrıntılı bir şekilde ele alınacak ve Türkiye'de kadın hakları hareketine özel bir vurgu yapılacaktır.

 



Ders Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş Bell hooks,Feminism is for Everybody, Pluto Press 2000 (Ch. 1 Feminist Politics, p. 1-7)
2 Erken Dönem Feminizm Sarah Gamble, The Routledge Companion to Feminism and Postfeminism, p. 3-15
3 Birinci Dalga Feminizme Giriş Mary Wollestonecraft, A Vindication of the Rights of Women Estelle B. Freedman, The Essential Feminist Reader, chapter on John Stuart Mill, p. 73-85 Sarah Gamble, The Routledge Companion to Feminism and Postfeminism, p. 16-28
4 Birinci Dalga Feminizm ve Seçme ve Seçilme Hakkı Hareketi First Wave Feminism and the Suffrage Movement Finnegan, Margaret. 1999. Selling Suffrage. New York, NY: Columbia University Press. Estelle B. Freedman, The Essential Feminist Reader, chapter on Susan B. Anthony, p. 85-92 Estelle B. Freedman, The Essential Feminist Reader, chapter on Emma Golman, p. 168-175 Estelle B. Freedman, The Essential Feminist Reader, chapter on Emmeline Pankhurst, p. 192-199
5 Film Gösterimi: Demir Çeneli Melekler
6 Birinci Dalga Uluslararası Kadın Hareketi ve Savaş Karşıtı Hareket Rupp, Leila. 1997. Worlds of Women. Princeton, NJ: Princeton University Press. Cythia Cockburn, From Where We Stand, Zed Books, 2007
7 Film Gösterimi: Suffragette
8 İkinci Dalga Feminizm Sarah Gamble, The Routledge Companion to Feminism and Postfeminism, Chapter 3, p. 29-42 Simone de Beauvoir, The Second Sex, Vintage Books, 1989 Betty Friedan, The Feminine Mystique (50th Anniversary Edition), W.W. Norton, 2015
9 Arasınav
10 Üçüncü Dalga Feminizm Sarah Gamble, The Routledge Companion to Feminism and Postfeminism, Chapter 4, p. 43-54 Estelle B. Freedman, The Essential Feminist Reader, chapter on Rebecca Walker, p. 397-402 Astrid Henry, Not My Mother’s Sister Gillis et al, Third Wave Feminism, A Critical Exploration, Indiana University Press, 2004
11 Birleşmiş Milletler Kadın Konferansları Meyer and Prugl
12 Toplumsal Cinsiyet ve Devlet Meyer and Prugl, Chp. 1, Lorber, Judith. Paradoxes of Gender, New Haven: Yale University Press, 1994.
13 Dördüncü Dalga Feminizm? / Feminizmde Güncel Konular Kira Cochrane, All the Rebel Women: The Rise of the Fourth Wave of Feminism
14 Gelişmekte Olan Dünyada Feminizm Sarah Gamble, The Routledge Companion to Feminism and Postfeminism, Chapter 6, p. 66-79
15 Türkiye’de Kadın Hareketinin Tarihi Serpil Çakır, Osmanlı Kadın Hareketi, Metis Yayınları, 2010 Serpil Sancar, Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti, İletişim Yayınları, (4. Baskı), 2017
16 Dönemin gözden geçirilmesi  

 

Dersin Kitabı

Enloe, Cynthia. Bananas, Beaches and Bases, University of California Press

De Beauvoir, SimoneThe Second Sex, Vintage Books

Lorber, Judith.  Paradoxes of Gender, New Haven: Yale University Press, 1994.

Meyer, Mary K. And Elisabeth Prugl.  Gender Politics in Global Governance, New York: Rowman and Littleford Publishers, 1999. 

Corrin, Chris.  Feminist Perspectives on Politics, London: Pearson Prentice Hall, 1999.  

Freedman, Estelle, ed., The Essential Feminist Reader, New York: Modern Library Classics Edition, 2007

Gamble, Sarah, ed., The Routledge Companion to Feminism and Postfeminism, London: Routledge, 2001

Diğer Kaynaklar

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
20
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınav / Sözlü Sınav
1
30
Final Sınavı / Sözlü Sınav
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
3
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
16
Proje
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
1
23
Final / Sözlü Sınav
1
30
    Toplam
165

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Güncel iktisadi sorunları çözmeye yönelik katkıda bulunmak için, farklı iktisat kuramlarının önermelerini uygulamalı bir konuda sınamaya yarayacak nicel ve nitel iktisadi yöntemlerin bilgisine sahip olmak.
2 Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi ve problem çözme yeteneğini gazete, dergi yazısı, oturum, panel gibi ortamlarda ve bunların sanal (internet) denklerinde paylaşabilecek yazma, yazılım kullanma ve sunum yapabilme tecrübesine sahip olmak.
3 Konusuyla ilgili akademik, mesleki, bölgesel, ve global ağların içinde yer almak, bu ağları etkin olarak kullanabilme yetisine sahip olmak.
4 Bulunduğu toplumun ihtiyaçları konusunda yeterli sosyal sorumluluk ve bilince sahip olmak ve gerektiğinde sosyal dinamikleri etkileyebilecek/yönlendirebilecek aktiviteleri organize edebilecek/destekleyebilecek tecrübeye ve yetiye sahip olmak.
5 Eğitim sürecinde edindiği bilgileri iş yaşamı ve kendi yaşamında edindiği bilgilerle beraber değerlendirerek, kendisine gerekli olan bilgilerin bir sentezini yapabilmek.
6 Elde edeceği eleştirel ve analitik düşünme yeteneği sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirlemek ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilmek.
7 Ekonomik aktör ve ilişkilerin yerel, ülke ve küresel düzeyde tanımlanması, bunlar hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için yeterli kuramsal ve pratik bilgi birikimine sahip olmak.
8 Ekonominin bir sosyal bilim olduğunu unutmayarak toplumsal dinamikleri iktisadi süreçlere hem bir girdi hem de sonuç olarak eklemleme becerisine sahip olmak ve bu alanda yapılan kuramsal yeniliklere açık olmak.
9 Üniversitede edindiği birikimi bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilmek ve toplumun farklı katmanlarına iletebilmek.
10 Bir yabancı dili kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
11 Ekonomi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak.
12 Üniversite sonrası mesleki ve kişisel gelişiminin devamında yardımcı olacak ikinci bir yabancı dile hakim olmak.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest