ECON 203 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Ekonomi Tarihi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
ECON 203
Güz/Bahar
3
0
3
6

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(lar)ı -
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere ekonomik kalkınma ve çağdaş toplumun kökenleri hakkında bir altyapı sağlamaktır. Dersin temel odak noktası toplumsal ve ekonomik sistemlerin doğuşu ve gelişimi ile bu sistemlerin çağımız dünyasını nasıl şekillendirdiği üzerine olacaktır; bu alanda ise Avrupa sistemine vurgu yapılacaktır. Bu doğrultuda, ilk olarak iktisat tarihi (ne tür bir disiplin olduğu ve iktisattan farkı) incelenecek ve ardından tarihteki hangi olayların kapitalizmin yolunu açtığı tartışılacaktır. Ders içinde bulundupumuz çağın, yani küreselleşme sürecinin hakim olduğu koşulların, kısa bir tartışması ile son bulacaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • İktisadi kurumların evrimini tarihsel karşılaştırmalı bir perspektifle analiz edebilecektir.
  • Kapitalist olmayan iktisadi oluşumları açıklayabilecektir.
  • Tarihsel bir perspektif ile güncel iktisadi süreçlerin nasıl işlediğini açıklayabilecektir.
  • Teknoloji ve diğer piyasa dışı kurumların iktisadi süreçlerin evrimindeki önemini açıklayabilecektir.
  • Bölgesel, ulusal ve uluslararası iktisadi gelişmeler arasındaki ilişkiyi tarihsel olarak analiz edebilecektir.
Tanımı Bu dersin amacı öğrencileri ekonomik süreçlerin ve kurumların tarihsel gelişimi; üretim, bölüşüm ve tüketim kalıpları ve de üretim faktörlerinin dünyada ve Batı Avrupa’daki gelişimi hakkında bilgilendirmektir. Antik ve orta çağdaki ekonomik süreçler, Batı dünyasının cografi genişlemesi, Sanayi Devrimi, bazı Avrupa ülkelerinin ekonomik genişleme sürecinde tarım, finans, bankacılık gibi sektörlerde meydana gelen ve teknoloji kullanımı, ulaşım ve iletişim altyapısında görülen gelişmeler, devletin rolü, sanayileşen Avrupa ülkelerinin dünyanın geri kalanı üzerindeki etkisi ve Birinci ve İkinci Dünya Savaşı sonrası meydana gelen ekonomik değişimler bu derste incelenen konular arasındadır.  

 



Ders Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş & terminoloji Bölüm I (1)
2 İktisadi soru(lar) & belgesel bölüm I Bölüm I (2)
3 Antik çağlarda ekonomik kalkınma & Piyasa öncesi toplum (bölüm I) Bölüm II (1) & Bölüm II (2); ss. 1829
4 Ortaçağ Avrupası & Piyasa öncesi toplum (bölüm II) Bölüm III (1) & Bölüm II (2); ss. 2944
5 Batı genişlemesi şafağında batılı olmayan ekonomiler & belgesel bölüm II Bölüm IV (1)
6 Avrupa’nın denizaşırı genişlemesi ve Avrupa’nın dönüşümü Bölümler VVI (1)
7 Piyasa toplumunun ortaya çıkışı & devrim çağı Bölüm III (2), Bölüm VII (1) & Bölüm IV (2)
8 Ekonomik kalkınma rotaları Bölümler VIIIIXX (1)
9 Emperyalizm çağı & belgesel bölüm III Bölümler XI XII (1)
10 XX. yüzyılda dünya ekonomisi Bölüm XIII (1) & Bölüm VI (2)
11 Modern iktisat tarihinin sürüklenişi Bölüm VII (2) & Bölüm XIV (1)
12 Dünya ekonomisinin yeniden inşası Bölüm XV (1)
13 XXI. yüzyıl başında dünya ekonomisi Bölüm XV (1)
14 Dönemin gözden geçirilmesi
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Dönemin gözden geçirilmesi

 

Dersin Kitabı “A Concise Economic History of the World”(1) by Rondo Cameron, and “Science and Technology in World History” by James McClellan and Harold Dorn, available in Turkish language translated as “Dünya Tarihinde Bilim ve Teknoloji”(2)
Diğer Kaynaklar “Kapitalizmin Gelişimi Üzerine İncelemeler” by Maurice Dobb, “Ortaçağ Kentleri” by Henri Pirenne, “Ortaçağ Avrupasının Ekonomik ve Sosyal Tarihi” by Henri Pirenne, Kapitalizmin Tarihi by Michel Beaud, “Maddi Medeniyet ve Kapitalizm” by Fernand Braudel, “A History of Civilizations” by Fernand Braudel and “Tarihsel Kapitalizm” by Immanuel Wallerstein

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
1
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
20
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınav / Sözlü Sınav
1
30
Final Sınavı / Sözlü Sınav
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
3
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
1
14
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
25
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
1
25
Final / Sözlü Sınav
1
30
    Toplam
190

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Güncel iktisadi sorunları çözmeye yönelik katkıda bulunmak için, farklı iktisat kuramlarının önermelerini uygulamalı bir konuda sınamaya yarayacak nicel ve nitel iktisadi yöntemlerin bilgisine sahip olmak. X
2 Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi ve problem çözme yeteneğini gazete, dergi yazısı, oturum, panel gibi ortamlarda ve bunların sanal (internet) denklerinde paylaşabilecek yazma, yazılım kullanma ve sunum yapabilme tecrübesine sahip olmak. X
3 Konusuyla ilgili akademik, mesleki, bölgesel, ve global ağların içinde yer almak, bu ağları etkin olarak kullanabilme yetisine sahip olmak.
4 Bulunduğu toplumun ihtiyaçları konusunda yeterli sosyal sorumluluk ve bilince sahip olmak ve gerektiğinde sosyal dinamikleri etkileyebilecek/yönlendirebilecek aktiviteleri organize edebilecek/destekleyebilecek tecrübeye ve yetiye sahip olmak. X
5 Eğitim sürecinde edindiği bilgileri iş yaşamı ve kendi yaşamında edindiği bilgilerle beraber değerlendirerek, kendisine gerekli olan bilgilerin bir sentezini yapabilmek.
6 Elde edeceği eleştirel ve analitik düşünme yeteneği sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirlemek ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilmek.
7 Ekonomik aktör ve ilişkilerin yerel, ülke ve küresel düzeyde tanımlanması, bunlar hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için yeterli kuramsal ve pratik bilgi birikimine sahip olmak.
8 Ekonominin bir sosyal bilim olduğunu unutmayarak toplumsal dinamikleri iktisadi süreçlere hem bir girdi hem de sonuç olarak eklemleme becerisine sahip olmak ve bu alanda yapılan kuramsal yeniliklere açık olmak. X
9 Üniversitede edindiği birikimi bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilmek ve toplumun farklı katmanlarına iletebilmek.
10 Bir yabancı dili kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek. X
11 Ekonomi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak.
12 Üniversite sonrası mesleki ve kişisel gelişiminin devamında yardımcı olacak ikinci bir yabancı dile hakim olmak.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest